mandag 13. september 2010

Hjemmelaget syltetøy!


I dag måtte jeg bare prøve å lage syltetøy av plommene jeg plukket i går. 

Først hev jeg plommer og noen epler oppi pannen. Epler skal visst gi mer stivelse til syltetøyet, og så er jo plommer og epler ganske godt sammen. Jeg valgte to røde epler og ett gult, i tillegg til plommene fra hagen. 

Etter noen minutter blandet jeg i en pakke syltepulver og sukker. Jeg brukte nesten 1 kg sukker (uff), men neste gang skal jeg prøve med fruktsukker. Syltepulveret skal gjøre syltetøyet stivt, og fåes kjøpt i alle dagligvarebutikker.
Etter ca. en halvtime, tre kvarter var det hele blitt "syltetøyaktig", så da helte jeg røren over på tre varme og søte glass, kjøpt på Nille.

Nå står syltetøyet til avkjøling, og jeg gleder meg til å smake det i morgen.

Å lage syltetøy var verdens enkleste sak, du trenger bare frukt eller bær, og så er det bare til å sette igang!

I morgen har jeg lyst til å lage likør, men jeg får se om "ånden" fremdeles er der...

Ønsker deg en fin uke!


Blomsterklem med plommer i.

7 kommentarer:

  1. Det så yummie. Takk for trøstende ord inne hos oss forresten.

    SvarSlett
  2. Å ja!! nystekte scones med plommesyltetøy... Får jeg komme på frokost i morgen?

    SvarSlett
  3. Sååå herlig det så ut:) Du har virkelig ånden inne nå:) Heldig du!! Kanskje vi skal lage plommesyltetøy også?:)

    SvarSlett
  4. Åå, det så herlig ut! Nam

    Ha en fin uke
    Klem JM

    SvarSlett
  5. Jeg er rett og slett veldig imponert!Nystekte scones med syltetøy høres herlig ut, Citronpike!
    Likør blir nok gøy og godt!
    Klem
    - J -

    SvarSlett
  6. Hallo!!! Du er jo den husmoren! Så deilig det så ut! NAM og heldiggris:) Jeg vil også ha plommer i hagen:) Likør... Imponerende!
    Ha en deilig uke du også!!!!
    Stor klem fra
    H

    SvarSlett
  7. Åh det såg helt fantastisk godt ut! Flink du er!

    Takk for koselig kommentar inne hos meg

    SvarSlett