onsdag 18. august 2010

Et sykkelinnlegg



Etter jobb i dag kjørte jeg bort på nærbutikken for å hente en pakke fra H&M (Jeg har ikke bestilt mer, men de har jo en tendens til å sende det man bestiller i flere forsendelser). Jeg hentet altså pakken og oppi der lå et lite dongeriskjørt som jeg likte veldig godt! Det passet til og med!

Men det er ikke det denne historien skal handle om...



Da jeg kjørte hjem igjen så så jeg en syklist langt nedi en røys, og det var ikke tvil om at syklisten hadde kjørt utfor vegen. Han så ikke "god ut", for han bare hang over sykkelen, og det var tydelig at han hadde vondt. Og hva gjør jeg da?



Joda. Slenger bilen inntil kanten og småjogger bort til mannen. Rett foran meg løper en dame fra huset sitt som hadde hørt syklisten rope "helvete" (beklager språket, men sa han det, så sa han det!), og hun forstod jo ståa da hun så mannen langt nedenfor veien. Da vi kom bort kastet enda en dame seg ut av bilen og vi tre heltinner hoppet nedi røysen for å se hvordan det gikk med den stakkars mannen. I de første minuttene var mannen omtåket, men etter hvert kom han til seg selv, og han fikk forklart for oss superhelter at det gikk greit.



Heldigvis var damen fra bilen sykepleier, så hun tok raskt kontrollen og tok puls på mannen og stilte han spørsmål som "hva heter du, hvor gammel er du" etc. Mannen virket etterhvert litt flau over situasjonen og det så ut til å gå bra med han, så etter en stund kjørte jeg hjem igjen (Middagen var dessuten snart klar!).

Mannen i huset klager MYE over disse galne syklistene, og jeg er stort sett enig i at disse "proffsyklistene" noen ganger kan være en fare både for seg selv og andre. Nå for tiden skal jo "alle" iklé seg disse åletrange sykkelbuksene og syklene de sykler på koster flere tusen kroner. Ofte sykler de flere i bredden - noe som gjør det vanskelig å kjøre forbi og å møte disse "sykkeltogene".





Hvorfor kan ikke vi bare kul´an på sykkel sånn som de gjør i f.eks. Danmark og Nederland? Der er sykkelen et FREMKOMSTMIDDEL og ikke et kjøretøy på lik linje med bilen. Syklene er gamle, men MYE finere enn racersyklene! I Nederland hiver de ungene oppi kurven frempå sykkelen, og der sykler de med blomster på rattet og med fin kjole på.
SLIK VIL JEG OGSÅ HA DET! Og så vil jeg skyte vekk alle bakkene i dette landet slik at jeg ikke blir så svett når jeg f.eks. sykler til jobb!

 Meg (eller nesten da!).

Men det er jo god trening i å sykle da...

2 kommentarer:

  1. Visst er det vel deg på bildet?? digging your outfit!!
    Jeg børstet spindelvev av min gamle tråmaskin i går, nå er sykkelsesongen i gang igjen her etter en altfor lat sommer. Når man har 4 min å sykle til jobb, lar det seg liksom ikke rettferdiggjøre å ta bilen... Lenge leve dårlig samvittighet!

    SvarSlett
  2. Neimen, så flink du er!:) Superkvinne jo!! Du er jo en ekte helt i hverdagen:) Det satte han nok veldig pris på:)

    SvarSlett